Фреска

Фреска-це живопис по сирій штукатурці. Так дослівно перекладається термін з італійської. Ця техніка настінного живопису з’явилася ще в період Крито-мікенської культури. Не можна назвати точну дату появи фрески, перше зображення датується 2 тис.До н. е. у статті розглянемо, що таке фрески і які різновиди бувають.

Особливості техніки

Зображення наноситься пігментами по сирому грунту. При висиханні з’являється тонка прозора плівка кальцію (накипу), що закріплює фарби. Така техніка забезпечує роботам довговічність і є основною для стінних розписів. Штукатурка ділиться на 2 типи:

  • Грунтовка-складається з гашеного вапна і мінеральних наповнювачів в співвідношенні один до двох. В якості останнього виступають подрібнений цегла, вапняний порошок або кварцовий пісок. Щоб результат роботи не зруйнували тріщини, в грунт додають добавки органічного походження: солому, льон, пеньку.
  • Штукатурка-суміш найтоншого мармурового пилу з дрібним піском.
  • Чи не будь-яка фарба підходить для роботи з фрескою. Придатні лише ті, які не вступають в з’єднання з вапном. У палітрі застосовуються натуральні пігменти, Марси, кобальт. Користуються попитом і штучні фарби.

    Складність роботи над фрескою створюється тим, що:

    • писати її потрібно швидко, поки не схопилася основа,
    • виправити раніше зроблену розпис не можна.

    За день майстер може розписати 3-4 кв.м. при нанесенні свіжого грунту на сусідню ділянку, видніється «денний шов». Після закінчення роботи поверхню підсихає, фарби стають трохи блідіше.

    Фреска

    Підготовчі роботи

    Для створення твору мистецтва, художнику потрібні не тільки матеріали і натхнення. Щоб результат роботи радував око кілька століть, потрібна серйозна підготовка. Етапи безпосередньо впливають на якість майбутнього зображення.

  • Формування остаточної композиції.
    В процесі нанесення зображення по мокрій штукатурці дописати що-небудь або виправити не представляється можливим. Політ фантазії майстра зупиняється на етапі створення композиції.
  • Виконання ескізу і етюдів.
    Після вираження ідеї в закінчену композицію, приходить час для начерків. В ескіз вносяться деталі. Такі етюди дозволяють “набити руку”, наносити зображення швидко і безпомилково. Виключити похибки при роботі над фрескою вже на сирій основі.
  • Картон-трафарет.
    Допоміжний малюнок точно відтворює задумане зображення. Трафарет виконується в масштабі 1: 1 відповідно до ескізу і розміщується на місці майбутньої картини. Цей етап потрібен для того, щоб внести своєчасні поправки. Плановане зображення може бути занадто велике або дуже маленьке, поєднуються інтер’єри приміщення з відтінками фрески.
  • Розподіл фрески на фрагменти.
    Якщо зображення неможливо виконати за один день, його ділять на фрагменти. Шви влаштовують там, де вони менш помітні.
  • Перенесення контурів на поверхню.
    Контури розділеного малюнка переносять на грунт двома способами. Відмінність їх полягає в тому, чи є необхідність зберігати картон. Коли зберегти картон мета не ставиться, трафарет розрізають на окремі елементи. Викрійки використовують в роботі в міру необхідності. Фрагменти трафарету показують яку площу потрібно грунтувати і який обсяг роботи треба виконати протягом дня. Якщо картон треба зберегти для історії, з нього знімають копію (кальку).
  • Підготовка пігментів.
    Для отримання певного відтінку пігменти змішують в сухому вигляді. Напередодні з’ясовують яка кількість води і пігментів необхідно для виконання всієї роботи. Порошкову фарбу замішують з водою в кількості, необхідній на одну зміну. Готують тільки ті кольори, які будуть потрібні вдень на опрацювання фрагмента.
  • Підготовка підстави.
    За день до початку роботи потрібну ділянку грунту змочують водою. Потім покривають розчином пошарово по 3-5 мм кожен, обробляють поверхню затіркою. На наступний день розписують.
    Фрески-найдавніше мистецтво розпису стін по мокрій штукатурці. Розглянемо, яке призначення стінних розписів. Декорування вертикальних поверхонь стін і демонстрація майстерності автора.
  • Для володіння технікою необхідний неабиякий талант і висока швидкість письма. Стінний живопис довговічна, якщо перед нанесенням поверхню очистили і зашкурілі, після нанесення пігменту утворилася прозора кірка. Тоді зображення має міцне зчеплення з поверхнею стіни, і зруйнувати його зможе тільки вогкість або хімічний вплив.

    Догори